webcam

webcam

webcam

روش تدریس یک جلسه از زبان فارسی پایه اول دبیرستان کلاس خودم

با آماده کردن گروه ها یی که در جلسه اول و با نظر خود دانش آموزان گروه بندی شده اند و هر یک نامی از بوستان ادبیات برای گروه بر گزیده اند و در گروه های چهار یا پنج نفری تقسیم شده اند ، کار خود را شروع می کنم و طوری هدایت کلا سرا به دست می گیرم تا خود از مطالب جزئی به مطالب کلی دست یابند و لحظه ها و مطالب را خودشان کشف کنند ولذت برند.

گام دوم : مطالعه ی جمعی دانش آموزان

با حضور همه دانش آموزان یک بار با صدای بلند ، در س جدید توسط یکی از دانش آموزان ( از روی دفتر نمره و با قرار دادن امتیاز برای نحوه خواندن و تسلط بر روخوانی ) قرائت می گردد.

گام سوم: آموزش مفاهیم جزئی

در این قسمت با بررسی جزئیات در مراحل گذشته و آماده سازی دانش آموزان با دادن فرصت مناسب تفکر در مورد مطالب فراگرفته در سالهای گذشته آنها را آماده فراگیری درس جدید می کنم.

در این مرحله با گرفتن آزمون هایی پاسخ کوتاه سطح آموزش گروه ها را ارزیابی می کنم ( آزمون ابتدا به صورت فردی انجام می گیرد )

گام چهارم: آموزش مفاهیم کلی و جدید

بعد از جمع آوری آزمون ها ، با دادن یک مورد از همان ورقه های آزمون که درس جدید است و مطمئنا اکثر آنها اشتباه پاسخ داده اند شروع به پرسش و پاسخ با آنها درباره پاسخهایشان می کنم تا به همراهی خود آنان و یافتن پاسخ صحیح به درس جدید برسیم و اینگونه باور کنند که درس زبان فارسی سخت نیست و چه راحت آموختند . این بار است که بازخورد و نتیجه ی کار گروه ها به خودشان منعکس می گردد و توانسته اند درس جدید را با مشارکت خود ، به راحتی بیاموزند.

گام پنجم : نقد کار تیمی

در این مرحله کارتیمی و موفقیت و عدم موفقیت های گروه به نقد کشیده می شود.تا دانش آموزان به تاثیر روند گروهی بیشتر آگاهی کسب کنند.

گام ششم: محاسبه ی نمرات فردی و تیمی

با قرار دادن نمره های فردی در دفترنمره و ارزشیابی کار گروه ها و درصد موفقیت و پیشرفت آنان ، تشویق می گردند که در جلسات بعد با نگاهی به درس جدید در کلاس حضور پیدا کنند و هنگام پاسخ دادن همیار یکدیگر نیز باشند تا نتیجه بهتری به صورت گروهی کسب نمایند .

گام هفتم: پاسخ دادن به خودآزمایی های درس گذشته

با مشارکت دانش آموزان ، در روی تابلو پاسخ صحیح ، نوشته می شود و ضمن پاسخگویی ، دفتر تک تک دانش آموزان را نگاه می کنم و امتیازی قرار می دهم .

گام هشتم: تقسیم کارگروهی برای جلسه ی بعد

برای جلسه ی آینده تکلیف گروهی و فردی دانش آموزان را مشخص می نمایم و از آنها می خواهم به کتابخانه بروند و از دیوان شاعران و کتابهای ادبی با سلیقه و ذوق خود انتخاب کنند و سر کلاس آورند تا 10 دقیقه از آخر ساعت کلاس به معرفی کتاب جدید بپردازیم .


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاریخ : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۰۴:۱۸:۴۹ | نویسنده : admin | نظرات (0)
[ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By nasrblog.ir:.